Web Analitiği Nedir?

Web Analitiği Nedir?

web-analitigi-nedir

Dünya nüfusunun yaklaşık %63 ü interneti kullanıyor. Bu da yaklaşık 5 milyar insana tekabül ediyor. Bu insanların sadece yarısından daha azı yani yaklaşık 2 milyar insan interneti online alış-verişlerde de kullanıyor. Bu rakam 2016 yılındayken 1,66 milyar, 2018 yılında 1,8 milyar olarak karşımıza çıkıyor. Son yılların verilerine baktığımız zaman önümüzdeki yıllarda bu sayıların logaritmik bir şekilde artışa devam edeceğini görmezden gelemeyiz. Hal böyleyken interneti analiz etmek küçük orta veya büyük ölçekli firmaları farkındalık yaratarak bir adım daha öne taşıyor. Çok iyi bir web tasarımcısıyla çalışarak mükemmel bir internet sitesi kurabilirsiniz. Fakat sitenin dinamiklerini, müşterilerin sitedeki davranışlarını analiz edemezseniz verimliliği bir noktaya kadar çıkartabilirsiniz. Web analitiği, web kullanımını anlamak ve optimize etmek için web verilerinin ölçümü, toplanması, analizi ve raporlanmasıdır. Sitenizin hangi kısmının daha sık ziyaret çektiğini, ziyaretçilerin nereden geldiklerini, ne kadar süre sayfanızda dolaştıkları, sitenize kimlerin link verdiğini, sitenize ulaşabilmek için hangi ana terimlerin kullanıldığını öğrenmek, analiz etmek web analitiği olarak adlandırılır.

Web Analitiği İki Ana Kategoriden Oluşur

web-analitigi-iki-ana-kategoriden-olusur

Off-site Web Analitiği: Ziyaretçilerin potansiyelini, davranışlarını, aktiviteleri üzerine verileri kendi siteleri haricindeki yerlerden toplamaktır. (Sosyal medya, arama motorları, forumlar). Bu veriler üzerine analiz yapılarak iyileştirmeler sağlanabilir.

On-site Web Analitiği: Şirketlerin internet sitelerinin nasıl performans gösterdiğini ölçmek için yapılan analizlerdir. Örnek vermek gerekirse internet sitenizin iki farklı bölümünden trafik çekiyorsunuz. Bunlardan ilki sitenin ana sayfası olsun, diğeri de sitenin hakkında bölümü olsun.  Hangi kısma daha çok trafik çektiğinizi, hangi kısımda ziyaretçiler daha uzun kaldığını ölçebilirsiniz.

Web Analitiği için Google Analytics Şart

google-analiytcs-sart

Önemli ve herkesin kullandığı bir web analizi aracı diyebilirim. Bu aracı kullanarak  web sitesine gelen trafiği, davranışları ve dönüşümleri analiz edebilirsiniz. Aynı zamanda ne kadar görüntülendiğini, kaç farklı kişinin ziyaret ettiğini ve ortalama ne kadar sitede kaldığını, tekrar ziyaret eden kişileri, sayfa açıldıktan sonra hemen kapatıp kapatmadığını(bounce rate) izleyebilirsiniz. Google Analytics'in yanında kullanabileceğiniz diğer önemli araçlar ise şunlardır: Adobe Analytics, Mixpanel, Matomo, Statcounter, Yandex Metrica, Amplitude, Baudi Analytics, Hubspot

Web Analitiği Süreci Nasıl İşler

web-analtigi-sureci-nasil-isler

Öncelikle bazı hedefler koymak bu işin ilk adımlarından biri olmalıdır. Örneğin biz burada marka bilinirliğini artırmak için yeni ziyaretçiler çekmek hedefini koyarak örnek üzerinden ilerleyelim. Hedefleri koyduktan sonra hedefe yönelik veriler toplamak ve bu verileri analiz ederek sürece devam etmemiz gerekiyor. Marka bilinirliği örneğinden devam edecek olursak eğer bu aşamada sitenize çektiğiniz ziyaretçilerin kimler olduğunu, demografik yapılarını, ilgi alanlarını,  markanızla ne kadar ilgili ziyaretçiler olduğunu bazı analitik araçlarını kullanarak bu tarz verileri topladık. Markanızı biliyor mu daha önceden sitenizden dönüşüm sağlamış mı? İlgi alanları ve demografik yapıları markanızla ilişkili mi? Markanızı daha önce duymayan ama potansiyel olabilecek kaç tane ziyaretçi sitenizi ziyaret etmiş? Ya da sitenize ziyaret eden kişilerin çoğu zaten markanızı biliyor mu? Bütün bu sorulara cevap bularak kampanyanızı optimize edebilirsiniz. Çünkü ana hedefimiz marka bilinirliğini artırmak olduğu çok daha geniş bir kitleye ulaşmak ana hedefimiz olmalı. Geliştirdiğimiz stratejileri deneyerek ve uygulayarak verimliliği ölçmek sürecimizin son aşaması olacaktır. Böylelikle nasıl hedefler koyarız ve web analitiğini kullanarak nasıl analiz ederiz ve verimliliği nasıl artırırız adım adım incelemiş olduk.



Yorumlar